Vad är viktigt att tänka på vid uppföljning?

  • Se till så att referenstalet (tex. energiprestanda före åtgärder) är rätt och att mätningen är korrekt genomförd.

  • Räkna på samma sätt som när ni lönsamhetsutvärderade, gärna i samma dokument.

  • Tänk på att det kan behövas en intrimningsperiod efter genomförd åtgärd och lägg in god tid för detta i tidsplanen. Det kan ta upp till två år av optimering innan större åtgärder når full effekt.

  • Ta in brukarsynpunkter, följ upp dem både från kund och från intern personal.

  • Gör gärna kvalitetsgranskning av själva åtgärden så att det blev som ni tänkt. KBAB kvalitetsgranskar varje projekt. Tekniskt utfall (förbrukningar mm) granskas, men också andra målsättningar som t ex enkelhet och användarvänlighet.

  • Se till att åtgärderna följs upp regelbundet genom att lägga in uppföljningen i befintliga rutiner, exempelvis att det kommer med i årsredovisningen eller kvartalsrapporter.

  • Rapportera på ett begripligt språk! Alla är inte tekniker, särskilt inte styrelsen som många gånger är lekmän.

  • Beräkna gärna miljövinster från energibesparing. SABO har en handledning för beräkning av utsläpp och resursförbrukning (primärenergianvändning). Kan laddas ner nedan:

Läs mer om uppföljning på Energimyndighetens webbplats Energiaktiv.se. Här finns bl a en checklista som syftar till att vara ett stöd i arbetet med att genomföra energieffektiviseringsåtgärder. Checklistans huvudrubriker är: kartläggning, planering, genomförande och uppföljning.

Målgrupper för redovisning av åtgärdsuppföljning

  • Styrelsen – genom t ex årsredovisning och dragning på sammanträde. Tänk på att förklara begrepp på ett pedagogiskt sätt! Folkvalda har oftast inte samma tekniska kunskap tjänstemän.

  • Ledningsgruppen – genom t ex årsredovisning och dragning på sammanträde. Se till så att alla i ledningen har samma information.

  • Medarbetare i förvaltning och drift. Ha tät genomgång av läget och uppföljning så att personalen får feedback på åtgärder och drift. Ger positiv känsla när man ser att det rör sig åt rätt håll.

  • Övriga medarbetare – vid avdelningsmöten eller planeringsdagar. Visa upp och berätta på ett enkelt språk.

  • Externt – kunder och andra intressenter, primärt de boende på aktuell fastighet där åtgärder genomförs.

Denna information kommer från Klimatkommunernas projekt ELSA.

Kontaktperson
Publicerad
Senast uppdaterad