Men kommunikation handlar minst lika mycket om den interna kommunikationen av ert energiarbete och är något som behöver fungera väl för att man ska lyckas med energieffektiviseringen.
Bra intern kommunikation bidrar till:
- Att ni höjer kompentensen i bolaget och riktar uppmärksamhet till frågan.
- Gör det tydligt för medarbetare, ledning och styrelse vad och varför och hur ni arbetar med energieffektivisering, samt vad det innebär för respektive tjänst eller avdelning.
- Ser till så att ni följer era planer och energistrategier så att ni kan nå uppsatta mål.
- Att medarbetare involveras så att fler i organisationen än bara ”energigänget” tar ansvar för frågan och bidrar till arbetet. Det blir en integrerad och naturlig del i arbetet och minskar risken för att energiarbetet är avhängigt en eldsjäl.
- Motverkar risken för dubbelarbete och ökar möjligheterna till vidareutveckling.
Bygger på uppgifter från CSR-kompassen.
Visa på riktigt
Gå ut i fastigheterna och visa! Ta med styrelsen eller medarbetarna på en rundvandring. Prata gärna med boende på vägen. Visa de tekniska bitarna och berätta; ”Den här fläkten sparar så här mycket energi, genom att…”. Ett studiebesök kan på detta sätt göra det enklare för er styrelse eller personal att förstå sambanden och lära sig mer om hur arbetet fungerar i praktiken, än om man visar en powerpoint.
Exempel: Läckande kranar i praktiken
Bostadsbolaget i Göteborg har löpande haft en inomhusklimatutbildning för alla bovärdar, ungefär vart 2-3 år, när det kommer nya IT-system eller annat som förändrats.De har bland annat besökt ett labb där monterade radiatorer och kranar visades, man pratade om de vanligaste felen som uppkommer och vad man kan göra åt dem.
Denna information kommer från Klimatkommunernas projekt ELSA.