Flera bolag som lyckats förankra energieffektiviseringsarbetet brett hos både ledning och övriga anställda, nämner vikten av att anpassa språket efter målgruppen.

Är det en kund, en styrelseledamot, en tekniker eller en ekonom vi pratar med? Om de som är vana vid att prata kWh lär sig att prata pengar, och tvärtom, så blir det lättare för ledningen och den tekniska personalen att förstå varandra.

Några tips för en smartare kommunikation är:

Utgå ifrån att målgruppen inte kan någonting om energi

  • Utgå till en början ifrån att målgruppen inte kan någonting om energi, annars är risken stor att åhörarna inte vågar frågar eller ”stänger av” och inte tar in vad du säger. Hur skulle du förklara era energibesparingar eller åtgärder för en niondeklass? Kan åhörarna mer så är det bara att höja ribban ett steg i taget.
  • Sätt tekniken i ett större sammanhang – vilka problem ska den lösa?

Här är ett exempel på en enkel och tydlig bild som visats i ett bolag för att visualisera hur långt bolaget skulle komma med olika typer av åtgärder:


Gör kommunikationen rolig:

  • Istället för svårläsliga tabeller eller grafer, visa i bilder hur mycket mindre energi som går åt, till exempel motsvarande antalet tvättar ni sparar på att ha bytt till nya, snåla maskiner. Fler räkneexempel finns här
  • Visualisera arbetet med hjälp av exempelvis foton, filmer och teckningar.
  • Håll en positiv ton. Fokusera på det som går bra och potentialen men var också tydlig med det som är svårt och vad ser behöver göras för att överkomma hindren.
Tvättmaskin spar el

De nya tvättmaskinerna använder bara en tredjedel (nästan) så mycket el som de gamla!

Målgruppsanpassa

  • Ledningen kan pengar. Översätt till exempel kilowattimmar till kronor – vad innebär åtgärden i sparade pengar?
  • Undvik förkortningar och fackspråk, och förklara vad olika tekniska åtgärder innebär om du misstänker att det inte är självklart för mindre insatta.

Inbjud till diskussion

  • Inkludera styrelsen/ledningen/medarbetarna i diskussionen; vad har de för tankar och idéer kring energiarbetet? Hur vill de jobba för att överkomma hinder och nå längre? Vad är viktigt för dem? Ordna en workshop.

Denna information kommer från Klimatkommunernas projekt ELSA.

Kontaktperson
Publicerad
Senast uppdaterad