Kravspecifikationen för energisamordnare är framtagen efter dialog med medlemsföretagen och grundar sig på bedömningar och slutsatser kring de indata som då framkommit.
Områden och projektfaser
En energisamordnares arbetsuppgifter varierar beroende på projektfas. Vilka projektfaser samordnaren arbetar inom beror mycket på typen av företag. I förvaltningsbolag ligger ofta fokus i driftfasen, i andra företag är det främst om/till/ nybyggnation. Läs mer om energisamordnarens arbetsroll och arbetsuppgifter i kravspecifikationen för energisamordnare.
Kompetens
Kompetenskraven varierar beroende på företagets kärnverksamhet, och har därför delats upp i krav för energisamordnare som arbetar med nyproduktion/större ombyggnader samt de som främst hanterar fastighetsförvaltning . De allmänna kraven skall alla energisamordnare uppfylla, oavsett arbetsuppgift. Läs mer om kompetenskraven i kravspecifikationen för energisamordnare.
Befogenheter
Energisamordnaren skall fungera som en remissinstans under gestaltning, projektering och byggfas. Personen bör inte i normalfall ha beslutanderätt, utan rapportera till den projektledare som har det ekonomiska ansvaret, då rollerna annars blir mycket otydliga. Energisamordnaren skall kunna ta fram beslutsunderlag och bör ha ekonomisk befogenhet att beställa externa utredningar. Det är mycket viktigt att samordnarens roll är tydlig och förankrad internt. De skall ingå direkt i projektorganisationen.
Kravspecifikationen är utformad så att den kan bifogas till förfrågningsunderlag eller användas som bilaga till kontrakt och avtal. Kravspecifikationen, som är framtagen av Belok, får användas kostnadsfritt - men på användarens eget ansvar.