Bygga kunskap

Samordnare i ett kommunalt, mindre bostadsbolag:

Vi har ett ganska bra engagemang för frågan hos ledning och styrelse, men de lägger mer pengar och arbetskraft på yttre miljöer än energiåtgärder, eftersom det visar på ett tydligt resultat. Energiåtgärder syns inte på samma sätt som buskar och färg. Det grävs ner miljoner på att göra nya stenpartier och rabatter, samtidigt som dränering, vatten och avlopp in till huset är gammalt och behöver bytas. Då måste vi riva upp allt det där. Man börjar i fel ände.

Kunskap föder engagemang och intresse, därför är det viktigt att alla som ska jobba med energifrågor har kunskap och att det finns en medvetenhet hos övriga medarbetare. Inkludera därför energifrågor och berätta om hur ni jobbar och om resultaten i de möten och sammanhang som ni redan har, exempelvis på arbetsplatsträffarna.


Exempel 1: Skapa medvetenhet i organisationen

Stefan Källman, Hyresbostäder Norrköping

På Hyresbostäder i Norrköping håller miljöchefen emellanåt en pedagogisk föreläsning som förklarar sambanden mellan energianvändning och klimatförändringar. Målgrupper har hittills varit både engagerade, aktiva hyresgäster och den egna personalen.

Hyresbostäder har också frukostseminarier för de anställda med jämna mellanrum för att beskriva sina satsningar på vindkraft, solceller, individuell mätning och debitering m m.

Stefan Källman, Hyresbostäder Norrköping


Det är viktigt att ta fasta på goda exempel och sprida dem. Men det är minst lika viktigt att titta på det som inte gick så bra. Våga berätta om dåliga exempel och lära även av dem!


Exempel 2: Bygg kunskap hos energiteamet

BeBo logga

För att bygga kunskap hos de som arbetar med energi dagligen kan man åka ut med till exempel en driftsgrupp och titta på en fastighet. Diskutera på plats, vad kan vi förbättra? Låt alla komma med förslag.

Ett annat sätt är att besöka ett annat bolag för att höra hur de jobbar allmänt men kanske med också med en specifik fråga som ni brottas med. Be att få komma ut och se hur de har löst problemet. Det finns goda möjligheter för detta om ni går med i något nätverk, exempelvis Skåneinitiativet eller BeBo (Energimyndighetens beställargrupp för energieffektiva flerbostadshus)

SABO-företagens Skåneinitiativ

Att inkludera energifrågor i befintliga träffar på ett självklart sätt gör att medarbetare exponeras för frågan regelbundet. Det kan kännas tjatigt, men våga tjata! Återkoppla hela tiden till varför ni gör det, att det finns i er vision, era mål, er värdegrund.

Att ha en medvetenhet och kunskap på plats öppnar upp för att energiarbetet drivs av fler än bara ”energigänget” och det kan komma in förslag på åtgärder från lite mer oväntat håll.


Exempel 3: Hemliga agenter lyfter energifrågan

Det finns även mer okonventionella metoder för att skapa medvetenhet om energifrågor. Energisamordnaren på ett bolag berättar att hen och VD:n tillsammans listade inofficiella påtryckare i organisationen, d v s personer som kollegorna lyssnar på lite extra. Sedan bjöd de in dessa personer att delta i ett undercover-gäng, för att få en utökad och mer ärlig dialog om arbetet.

”Agenterna” ansvarar för att ta upp energifrågan på sina avdelningar, när de exempelvis skriver sina utvecklingsplaner. Gruppen har hemliga lunchmöten på en restaurang i närheten, och det är bara VD:n och energisamordnaren som vet om att gruppen finns. Det är högt i tak i gruppen och ledningen får bra feedback på hur ”snacket” går inom de olika avdelningarna.


Denna information kommer från Klimatkommunernas projekt ELSA.

Kontaktperson
Publicerad
Senast uppdaterad