Från information till relation

Vad ni gör

Kom ihåg att ha ett enkelt språk, översätt kilowattimmar till antal tvättar, glödlampor eller antal villor. Visa gärna med bilder. I SABOs rapport "Från information till relation" finns samlade erfarenheter kring detta från kommunala bolag. Rapporten ger konkreta råd och tips från SABO-företag och från hyresgäster.

Varför ni gör det

Här kan ni ta in er vision och era mål, men sätt också gärna ert arbete i ett större perspektiv. En kort version som kan utvecklas är till exempel:

Vi arbetar för att minska vårt energibehov för att minska vår påverkan på miljön och samtidigt spara pengar – det är en god affär för vår jord och våra hyresgäster."

Om ni använder rörelsestyrning i trapphus eller IMD så berätta varför och hur mycket ni sparar. När Sollentunahem sänkte värmen i sitt bestånd gick man ut med information om varför och klagomålen blev väldigt få. Sollentunahem fick dessutom strax därefter ett höjt NKI (nöjd kund-index) av sina hyresgäster.

Vad hyresgästen kan göra själv

Ge enkla råd som är lätt att ta till sig, exempelvis stänga kranar, släcka, stänga av standby, duscha kort. Exemplifiera vad det har för betydelse med bilder och pedagogiska exempel. Berätta också hur de boende kan engagera sig i ert arbete, om ni till exempel ordnar temadagar på gården, föreläsningar eller har energiambassadörer.

Använd SABO:s energisparfilmer!

Ett kul och enkelt sätt att förmedla bra tips till era hyresgäster. Se som exempel filmen om energiarbetarna:

> Allmännyttans Energisparkampanj - Träffa energiarbetarna

Du hittar fler filmer från Allmännyttan här: Allmännyttans Energisparkampanj

Kontaktperson
Publicerad
Senast uppdaterad