Har ni gått över till IMD, sänkt värmen eller gjort andra åtgärder som till en början kan verka negativa för hyresgästen är det viktigt att ni informerar om varför ni gjort det på ett pedagogiskt sätt. Skicka gärna ut riktad information till era hyresgäster både före och efter att åtgärden gjorts.

Kom ihåg att anpassa språket och skicka med översättningar på de vanligaste språken i området. Ta gärna vara på tillfället och ge fler tips på vad hyresgästen kan göra.


Sollentunahem

Exempel: Sollentunahem förhandstipsar om varmvatten

När Sollentunahem gick över till IMD för varmvatten i fastigheten Terrinen såg man att vissa lägenheter förbrukade mer varmvatten än bolagets egen kostnadsschablon. Sollentunahem skickade då ut särskild information till dessa hyresgäster och förklarade att de hade en högre kostnad men att den gick att påverka.

Här är en mall som kan användas och som delvis är baserat på Sollentunahems utskick:


Denna information kommer från Klimatkommunernas projekt ELSA.

Kontaktperson
Publicerad
Senast uppdaterad