Många bolag har redan formulerat sin värdegrund och värdeord. Då kan det vara bra att ställa sig frågan om ni verkligen lever efter den. Ger er värdegrund guidning i det dagliga arbetet och era beslut? Känner alla medarbetare till er värdegrund och jobbar de efter den? Kan du ge exempel där värdegrunden använts i ledningens beslutsfattande?

Kommunikation och ledningens agerande viktigt

Om du upptäcker att ni faktiskt inte följer er värdegrund så kan ni fundera på varför det är så. Kanske har värderingar ändrats över tid allt eftersom nya medarbetare har kommit till, eller så har kommunikationen fallerat. Utvärdera värdgrunden längs vägen. Det kan då vara på sin plats att samlas gemensamt och ha en diskussion. Se också till att säkra upp kommunikationen så att alla har samma information och förstår innebörden av er värdegrund. Det är också viktigt att ledningen genomgående agerar enligt värdegrunden. Om inte ledningen tar den på allvar finns ingen anledning för medarbetarna att göra det.

Konkretisera med värdeord

Ett sätt att förtydliga sin värdegrund och göra den mer praktiskt tillämpbar är att ta fram värdeord. Det har KBAB gjort. De har gemensamt tagit fram ”personlighetsord”, som ska vara vägledande i vardagssituationer och vid beslut. Deras värdeord är ”Bry sig om”, ”Positiv”, ”Flexibel” och ”Ansvarsfull”. Värdeord gör det enklare att aktivt använda värdegrunden i vardagen och måste därför spegla värdegrunden på ett tydligt sätt.

Behöver arbetssättet ändras?

En formulerad värdegrund måste användas i arbetet, annars är den ingenting värd. Därför måste bolaget också vara berett att ta konsekvenserna av att jobba värdegrundsstyrt, att våga leva som man lär. Det kan innebära att ni kanske måste ändra ert nuvarande arbetssätt, organisation eller kommunikationsvägar. Det kan krävas både tid och arbete.

I KBAB:s fall gick organisationen i samband med värdegrundsarbetet över till att vara en teamorganisation, där bovärdarna blev centrum i organisationen, och kontorsdelarna blev en understödjande verksamhet. Alla chefsfunktioner förutom VD avskaffades, och ersattes av ett tiotal ledningsgrupper inom olika områden (fastighetsutveckling, drift, ekonomi, personal, m.m.). Detta var en logisk konsekvens av arbetet med värdegrunden, för att man skulle kunna leva som man lär. KBAB:s värdegrund har alltså styrt organisationsstrukturen till en platt verksamhet där medarbetarna både får ta utrymme och ansvar för att genomföra förbättringar vad gäller boendemiljö men också energieffektivisering.

Se en kort film om hur Karlstad Bostads AB arbetar efter sin värdegrund, som sätter människan i centrum: > KBAB:s värdegrund sätter människan i centrum

Så kan ni arbeta in värdegrunden i det dagliga arbetet:

  • Det tar tid att börja arbeta värdegrundsstyrt om ni inte redan gör det. Låt det ta den tid som krävs och var beredd på att göra förändringar i er organisation, arbetssätt, beslutsprocess eller kommunikation.

  • Det är viktigt att ledningen tar värdegrunden på allvar och använder den. Annars är risken stor att övrig verksamhet inte ser poängen.

  • Lägg era värdeord eller formulerade värdegrund på ert intranät där alla ser dem.

  • När ledningen fattar beslut kan en rutin vara att frågan ska stämmas av mot värdegrunden innan beslut fattas. Gör detsamma när ni påbörjar nya projekt.

  • Var inte rädd för att tjata i början! Det gäller att få med sig alla på båten och att alla tänker utifrån värdegrunden. Lyft era värdeord i alla sammanhang, de behöver sitta i ryggmärgen.

  • Rekrytera efter er värdegrund och se till så att nya medarbetare ställer sig bakom era värderingar och normer. Frågor kring era värderingar och den som söker arbete hos er kan tas med vid anställningsintervjuer.

  • Berätta om er värdegrund för era partners och leverantörer.

  • Följ upp och kommunicera tillbaka, hur efterlever vi vår värdegrund? Visa på konkreta exempel från vardagen, på planeringsdagar eller avdelningsmöten.

  • Utvärdera värdegrunden. Hur efterlevs den? Var inte rädda för att göra om den om den inte fungerar.

Denna information kommer från Klimatkommunernas projekt ELSA.

Kontaktperson
Publicerad
Senast uppdaterad