Det går inte att kopiera andras nedskrivna värdegrunder rakt av utan ni måste själva komma fram till vad som är och ska vara era värderingar och normer. Det är viktigt att alla medarbetare involveras i arbetet med att ta fram den gemensamma värdegrunden från början, det är inte bara en fråga för ledningen.
![](/media/1948/styrning_strategi.png?width=1500&mode=min)
Värdegrunden måste också hållas levande. KBAB uppdaterar värdegrunden med jämna mellanrum, senast under guidning av två processledare, genom grupparbeten på hemmaplan och ”arbetsutflykter” där man åkte iväg vid ett par tillfällen.
Tips på hur ni tar fram en gemensam värdegrund:
- Alla behövs så se till att alla kommer inklusive ledning, styrelse, administrativ personal, drift och bovärdar. Gör mötena obligatoriska. Om inte alla är med är det lätt att man inte känner sig delaktig och är inte ”ägare” av värdegrunden. Använd befintliga forum där alla träffas, exempelvis avdelningsmöten. Det går också att ta in fler intressenter i arbetet, så som kunder, leverantörer och partners.
- Låt arbetet ta tid. Fördela arbetet på ett eller flera möten.
- Definiera den formulerade värdegrunden. Vad betyder exempelvis ordet ”flexibel”? Annars är risken att den betyder olika saker för olika personer.
- Ta in en processledare som kan hjälpa er att ta fram och formulera en värdegrund om ni känner er osäkra. Kostar en slant men kan vara väl värt i längden.
- Värdegrunden kan med fördel komma från medarbetarna själva. Gör workshopövningar där era medarbetare får fundera över vad som är och bör vara era värden i bolaget. Ett exempel på en enkel övning finns i nedanstående PowerPoint presentation.
- Tips på upplägg och inspiration finns också att hitta hos SISU Idrottsutbildarna. Även om de har en helt annan verksamhet, kan de allmänna råden användas av alla.
Exempel på övning:
Denna information kommer från Klimatkommunernas projekt ELSA.