Ur energieffektiviseringssynpunkt blir det dock i allmänhet ett sämre utgångläge om stora delar av organisationen är outsourcad. Det är ofta svårt, kanske omöjligt, att avtalsmässigt skapa bra incitament till energibesparing. En annan nackdel är att kunskapen om det egna fastighetsbeståndet delvis går förlorat. Kunskap om sina hus är central för att kunna arbeta med energieffektivisering.

Exempelvis:

  • För att en byggnad ska kunna driftas energieffektivt krävs att det finns personal på plats som känner byggnaden, som kan se när något inte är som vanligt och på så sätt gör organisationen uppmärksamt på att det krävs någon typ av åtgärd.

  • Att bevara och bygga upp kunskap är ett sätt att bygga engagemang för frågan. Att ha kunskap skapar nyfikenhet, engagemang och vilja att lära sig mer. Man ”äger” frågan om energieffektivisering på ett helt annat sätt än om kompetensen köps in. Har man till exempel egen driftspersonal som lär sig beståndets brister och möjligheter så kan lösningar utvecklas över tid och bli bättre.

  • Har man kunskap och kompetens själv har man också lättare att fatta beslut om åtgärder.

  • Med egen kunnig och kompetent personal så är det lättare att föra över och bygga vidare på den kunskapsbank som finns internt i bolaget. Annars är det lätt att det försvinner när man byter leverantör.

  • Bolaget slipper vara beroende av entreprenörer. Många entreprenörer är duktiga men en del är mindre seriösa och kan ha ett övertag i sin storlek i förhållande till bostadsbolaget. En del lägger sig för lågt i anbuden och vinner därmed upphandlingen men kan sedan ha svårt att hinna med på grund av resursbrist. Små bolag kan ha svårt att sätta emot när det blir förseningar i projekt och underhåll. I längden kan det bli dyrare att ha till exempel drift på entreprenad än att utföra det själv.
Exempel: KBAB får höjd kvalitet med bibehållen kompetens

Karlstads Bostads AB (KBAB) har anställt en egen hisstekniker som har ansvar för underhåll av hissar istället för att det rings in reparatörer när den är sönder. KBAB valde att göra så efter att de märkt att de fick lite för pengarna som satsats på underhåll av hissar. Hissteknikern har god kunskap om hissarna vet vad som behöver göras och kan prioritera. Denna lösning har inneburit större kvalitet och att fel inte uppstår på samma sätt.

Se filmen från Karlstads Bostads AB:

> Film om hur KBAB väljer att insourca


Denna information kommer från Klimatkommunernas projekt ELSA.

Kontaktperson
Publicerad
Senast uppdaterad