Karlstadbolaget KBAB menar att eftersom kommunen är ägare och har ett samhällsbyggnadsansvar så definierar KBAB affärsmässighet som långsiktig god samhällsekonomi, där långsiktig valuta för pengarna går före kortsiktig vinstmaximering ("Kreativitet, uppfinnarkockar och stollighet").

Här räknas både de miljömässiga och sociala satsningarna in som bolaget genomfört, exempelvis träffpunkter och caféer, att städningen är i egen regi som ger ett bättre resultat och att bolaget syns och kommer närmare hyresgästerna. Det höjer värdet på boendet då hyresgästerna trivs, bolaget får ett gott rykte och får hela beståndet uthyrt. Enligt Anders Björbole, energijägare på KBAB, bör samhällsnytta inte betraktas som något som bara ”kostar extra” utan man måste även ta hänsyn till hur dessa insatser ökar efterfrågan på lägenheterna.

Samtidigt framhåller Gunnar Persson, strategisk koordinator och Mats Enmark, VD, att KBAB måste leva på egna meriter och kan inte förlita sig på bidrag från ägare eller andra.

Titta på en film om hur Karlstad Bostads AB ser på affärsmässighet:

> Hur KBAB ser på affärsmässighet

KBAB har konsekvent jobbat på det här sättet med miljö och samhällsnytta och blir mycket sällan (hittills bara i ett specifikt projekt) ifrågasatta av hyresgäster, privatpersoner eller privata bostadsföretag.


Denna information kommer från Klimatkommunernas projekt ELSA.

Kontaktperson
Publicerad
Senast uppdaterad